آموزش حسابداری در تهران

آموزش حسابداری در استان تهران برای همشهریان عزیز در وبل

آموزش حسابداری در تهران

آموزش حسابداری در استان تهران برای همشهریان عزیز در وبل

آموزش حسابداری در تهران

همشهریان عزیز می توانند در این وبلاگ به راحتی در مورد اموزش های حسابداری به راحتی مطلب پیدا کنند اینجانب زیبا کلامی کارشناس ارشد رشته حسابداری که در حسابداری بازار کار تونستم یک فریلنسر ازاد باشم و به انجام کارهای حسابداری بپردازم

  • ۰
  • ۰

همانطور که میدانید حسابداری لازمه شروع هر فعالیت اقتصادی میباشد و آموزش اصول حسابداری نیز در پیشرفت کسب و کار شما اهمیت بسزایی دارند حسابدارن با آشنایی با روش هاس حسابداری و مالیاتی میتوان در پیشرفت کسب و کارتان به شما کمک نمایند. حتما برای اینکه در کسب وکار خود بخواهید به موفقیت برسید باید دوره آموزش حسابداری ویژه بازار کار را بگذارنید در ادامه مطلب بیشتر در زمینه اظهارنامه مالیاتی و نقش حسابدار در کمک کردن به شما در این خصوص توضیح خواهیم داد لطفا با ما همراه باشید.

تاریخچه اخذ مالیات در ایران

ایران را میتوان به عنوان یکی  از قدیمی‌ترین کشورهایی که برای تامین مخارج عمومی، دست به وصول‌ مالیات زده نام برد. به‌ گفته بععضی از مفسران تاریخ  عمر مالیات در ایران به بیش از پنج هزار سال می‌رسد و وصول‌ مالیات به زمان سومریان باز می‌گردد.اما برای اولین‌ بار امور مالیات در زمان داریوش بزرگ هخامنشی‌ تنظیم و تعیین و بخش‌های از امپراتوری‌ ملزم به پرداخت میزان معینی مالیات شدند. در حالی که قبل از آن به‌ دریافت پیشکش‌ها و هدایا اکتفا می‌کردند.

 

میتوان گفت که با آمدن اسلام به ایران منابع دریافت مالیات گسترش و تنوع بیشتری پیدا کرد. علاوه بر مالیات هایی که قبلا دریافت می گردید، مالیات های نظیر مالیات املاک و دارایی های جاری، مالیات زر آب خانه، کشتیرانی، معدن ها و همه ی صنعت کاران به شمار مالیات ها اضافه گردید. هم چنین زکات و خمس از مالیات های اسلامی و شرعی اضافه شده بر مالیات های سابق نیز از مردم دریافت میشد.

 

 

حاکمین نظام اقتصادی در هر جامعه ای برای دستیابی مردم به درآمد و سود شرایط و ابزار مناسب را در اختیار آن ها قرا میدهند و مردم در راستای بهره برداری از این امکانات و منابع وظیفه دارند که  مالیات پرداخت کنند. و میتوان گفت که مالیات پرداخت بخشی از سود فعالیت های اقتصادی مردم به نظام حکومتی میباشد.

 

پرداخت و اخذ مالیات به دو نوع عمده تقسیم میشود:1.مالیات های مستقیم 2. مالیات های غیر مستقیم

 

مالیات های مستقیم شامل: مالیات بر حقوق ،مالیات بر ارث، مالیات حق تمبر،مالیات بر درآمد املاک،مالیات بر درآمدهای اتفاقی،مالیات بر دارایی

 

مالیات های غیر مستقیم:مالیات بر ارزش افزوده کالا،مالیات بر واردات،مالیات بر مصرف کالا و فروش آن

 

روش محاسبه مالیات در ایران

 

دریافت مالیات و تعیین میزان آن در ایران به دو روش علی‌الرأس و خوداظهاری (ارسال اظهارنامه مالیاتی) انجام میشود. امروزه نظام‌های مالیاتی پیشرفته تمایل دارند  به این که  به جای شیوه‌ی علی‌الرأس که در آن مأموران اداره‌ی مالیات میزان مالیات پرداختی راتعیین میکنند، اظهارنامه مالیاتی را جایگزین نماید. خوداظهاری به این معنا میباشد که افراد حقیقی یا حقوقی اعلام می‌کند که در سالِ مالیاتی خود به چه میزان سود داشته و به چه میزان باید مالیات پرداخت نمایند.ودر صورتی که ارقامی متغاییر با آنچه که در واقیعت است ارائه نمایند ماموران مالیاتی برای آنها جرایم سنگینی در نظر گرفته اند.

 

 تعریف اظهارنامه مالیاتی

میتوان گفت که که اظهارنامه مالیاتی، کارنامه یا تراز مالی میباشد که هرساله، اشخاص حقیقی و حقوقی که مالیات شامل کسب وکار آنها میگردد، به منظور محاسبه مالیات خود،  به سازمان مالیاتی تقدیم می کنند و اکنون، با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند ها تحت سامانه متمرکز انجام می پذیرد و افراد حقیقی و حقوقی موظفند طی تاریخی که توسط اداره مالیات و دارایی کشور اعلام میشود اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند.مودیان مشمول پرداخت مالیات موظف اند که سالانه اطلاعات سال مالی شرکت یا موسسه خود را که شامل میزان سود و زیان آن میباشد را اظهار نمایند. در حالت خوداظهاری مودیانی که موظف به پرداخت مالیات میباشند باید اطلاعات درآمدی خود را با ثبت‌نام در سامانه مالیاتی، ثبت و اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نمایند. این مودیان علاوه بر ثبت میزان سود، مبلغ مالیاتی که باید پرداخت نمایند را نیز تعیین می کنند همچنین موظف میباشند که اطلاعات خود را به صورت واضح برای اداره امور مالیاتی ارسال کنند.مامورین اداره مالیات اطلاعات ارسالی توسط مودیان را بررسی و در صورت نداشتن تخلف، میزان مبلغ اعلامی توسط مودیان را تایید می نمایند که در این صورت مودیان موظف به پرداخت مبلغ تایید شده هستند. و اگر به صورت عمدی در آن باز زمانی مشخص اظهار نامه مالیاتی خود را ارئه نکنند مشمول جرایم سنگینی میشوند.

 

 

در سالیان نه چندان دور مودیان مالیاتی باید اظهارنامه های کاغذی را از مراکز مربوطه خریداری و نسیت به تکمیل و ارسال آن اقدام می کردند.  این کار، زمان گیر و هزینه بر بود. به منظور احترام به حقوق مودیان و آسان کردن و تسریع فرآیند ارسال و دریافت  و تحلیل  اطلاعات مودیان مالیاتی، اظهارنامه الکترونیکی از سال ۱۳۹۱، در دستور کار اداره مالیات و دارایی کشور قرار گرفت و شما می توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی اینترنتی اقدام کنید و کد رهگیری  دریافت کنید.

 

 

باید توجه داشته باشید که در ارسال و پرکردن اظهارنامه مالیاتی حتما باید از یک مشاور خبره مالیاتی کمک بگیرید که این مشاورین معمولا در شرکت های حسابداری مشغول به فعالیت میباشند و با آشنایی با روش های حسابداری مالیاتی حلال مشکلات مالیاتی شما خواهند بود زیرا در   در صورتی که اظهارنامه مالیاتی توسط کسی ارسال شود که از این مقوله آگاهی ندارد و اظهارنامه توسط اداره مالیات قابل پذیرش نباشد و به عنوان مثال تخلفی از قوانین یا نقص مدارک در آن مشهود باشد، به صورت علی‌الرأس، مالیات توسط کارشناسانِ مالیاتیِ اداره‌ی امور مالیاتی تعیین می‌شود. و این مالیات معمولا بسیار بیشتر از حد معمول محاسبه میگردد پس حتما قبل از ارسال اظهارنامه مالیاتی از یک مشاور مالیاتی،مشاوره مالیاتی بگیرید تا با خیال راحت بتوانید به کسب و کار خود ادامه دهید.و نگرانی از بابت جرایم مالیاتی نداشته باشید.

  • ۲۰/۰۲/۱۷
  • زیبا کلامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی