آموزش حسابداری در تهران

آموزش حسابداری در استان تهران برای همشهریان عزیز در وبل

آموزش حسابداری در تهران

آموزش حسابداری در استان تهران برای همشهریان عزیز در وبل

آموزش حسابداری در تهران

همشهریان عزیز می توانند در این وبلاگ به راحتی در مورد اموزش های حسابداری به راحتی مطلب پیدا کنند اینجانب زیبا کلامی کارشناس ارشد رشته حسابداری که در حسابداری بازار کار تونستم یک فریلنسر ازاد باشم و به انجام کارهای حسابداری بپردازم

  • ۰
  • ۰

 مالیات یکی از راههای کسب درآمد دولت و حکومت ها برای نگهداری و مدیریت کشور میباشد.ارتباط متقابل مردم و دولت به وسیله مالیات، یکی ازنشانه های دموکراسی به حساب میاید. امروزه دولت برای آنکه بتواند سهولت پرداخت در زمینه مالیات را برای مودیان فراهم کند روش اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی را در نظر گرفته که مودیان محترم میتوانند به راحتی مالیات خود را پرداخت نمایند. ولی رعایت این نکته ضروری است که تنظیم اظهارنامه مالیاتی توسط یک کارشناس خبره حسابداری انجام شود زیرا که یک حسابدار به اصول حسابداری و قوانین مالیاتی آشنایی کامل دارد و برای انتخاب یک حسابدار خوب حتما باید از شرکت های حسابداری کمک بگیرید.

 

 

 

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

طبق ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده، به تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالا یا خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین، ارزش افزوده گفته می شود. این مفهوم به فرایند تولید مربوط است و نه به کالای خاص. مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات عام (بر عموم کالاها و خدمات مگر موارد معاف تعلق می‌گیرد) است که به صورت چند مرحله‌ای از اضافه ارزش کالاهای تولید شده یا خدمات ارائه شده در مراحل مختلف تولید و توزیع اخذ می‌شود.

 

یا به تعبیری دیگر  مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی میباشد که در طول فرآیند تولید و خدمات از محل تولید تا فروش کالا به مشتری نهائی، مرحله به مرحله اخذ میگردد. مالیات ارزش افزوده برای مصرف  کننده طراحی شده است . مصرف کنندگان آن را در زمان خرید خود پرداخت میکنند که این مالیات توسط فروشندگان جمع آوری شده و از این طریق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت.

 

 

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده:

 

طی یک دوره سه ماه در یک سال ، شرکت مبلغ z را به صورت قانونی و طبق قوانین اعلام شده توسط سازمان مالیاتی خریداری میکند ، در حین خرید 9درصد z را اضافه بر مبلغ کالا به فروشنده به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت مینماید، از طرفی شرکت مبلغ Y را به صورت قانونی و طبق قوانین اعلام شده توسط سازمان مالیاتی به فروش می رساند ، در حین فروش 9 درصد Y را اضافه بر مبلغ کالا از خریدار به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت میکند. در پایان مهلت سه ماه مالیات اخذ شده در مقابل مالیات پرداخت شده قرار میگیرد و مازاد آن به اداره ارزش افزوده طی فیش مالیاتی پرداخت میگردد و اگر مقدار مالیات پرداخت شده بیشتر باشد میتوان آن را از دولت استرداد نمود یا به دوره بعد موکول کرد.

 

 

فروشندگان کالا موظفند در هنگامی‌که کالا را به مشتری و خریدار میفروشند بر اساس آن درصدی که در قانون مشخص گردیده است و هرسال یا هرچند سال یک‌بار قابل‌تغییربوده را از مصرف‌کننده و خریدار اخذ و به‌حساب سازمان امور مالیاتی واریز نمایند؛ یعنی مسئول در اینجا فروشنده میباشد که مأمور وصول مالیات است و همزمان با فروش جنس، هم ثمن معامله را به نفع خود اخذ کرده و هم ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده موضوع معامله را از مشتری گرفته و به‌حساب سازمان امور مالیاتی واریز میکند. عرضه کالا به خود، مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده خواهد بود و به‌عنوان‌مثال اگر کسی بخشی از کالا را برای خود استفاده کند؛ اداره مالیاتی می‌تواند بابت این کالا نیز از او مالیات دریافت کند.

 

مزایای مالیات بر ارزش افزوده:

 

کاهش هزینه اخذ مالیات

 

افزایش درآمد های مالیاتی

 

گسترش پایه مالیاتی

 

از جمله معایب مالیات برارزش افزوده می توان به ترس از افزایش تورم در کشور اشاره نمود. در واقع این مالیات، قیمت تمام شده فروش را در مراحل مختلف اخذ مالیات افزایش می دهد. همچنین اجرای این روش نیازمند انجام مطالعات دقیق و علمی و ایجاد ساختار سازمانی مورد نیاز میباشد.

 

از این که با ما همرا بودید سپاس گذاریم امیدواریم که توانسته باشیم شمارا در زمینه آگاهی بر مالیات بر ارزش افزوده کمک کرده باشیم.

 

 

  • ۲۰/۰۳/۰۶
  • زیبا کلامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی